söndag 13 september 2015

Drömstadslimpan


Hej fina,
Hur har du det en söndag som denna? Här har vi vigt helgen åt att komma ikapp med diverse fix med lillebrors rum och familjetid. Det är lustigt hur snabbt semestrarna är slut och hur snabbt sommarvilan är som bortblåst och helgerna behövs till stor del för återhämtning. Men det måste få plats! Nu går vi in i den mörka perioden och vilan och familjekalibreringen blir allt viktigare.. Nu jobbar ju inte jag för tillfället men ser på både Liten och M att det behövs vila, att bara vara och att få tanka på med familjetid. Det är mysigt att kunna identifiera det där tycker jag med tanke på hur förra hösten såg ut med utmattning och sjukskrivning. Då var jag så inne i mitt.. En lyx tycker jag att ha lite mer öppna ögon för dem runt omkring mig!

Idag blev det en sväng på Ikea för att komplettera till garderoberna som är på g till Lillebror. Å vad jag önskade att jag hade haft orken att ta en ordentligt med lunch, fika och avslutande korv men idag fanns varken tid eller ork. Hann i alla fall kika lite snabbt på Sinnerlig-kollektionen av Ilse Crawford. Häftigt med kork! Det fanns ett bord och några bordslampor jag förr speciellt för. Meeen, nu är det lillebrors rum som gäller, det andra får vänta.. Dock svängde vi förbi Länna Möbler eftersom Liten behövde nya gympisar från butiken next door och ååå...Man blir ju helt ha-sjuk när man går därinne! Fick i alla fall mina Arne Jacobsen prylar till Lilleman som jag har spanat på så länge..Mer om dem en annan dag ;)

Nu är det laddning inför ny vecka som gäller och en sak jag har lovat mig själv nu när jag är hemma är att baka mera bröd. Det är så mysigt att så och grejja med när man har tid! Än så länge har det bara blivit Drömstadslimpan som jag gillar skarpt men man måste ju börja nånstans eller hur? ;) Den är dessutom såå lätt att göra med tanke på att jag inte orkar så upp så länge och definitivt inte knåda något med svullna händer..



Här kommer receptet:

8 dl Vetemjöl
3 dl Fiberberikade havregryn
2 tsk Bikarbonat
1 tsk salt
1 dl Solrosfrön
1/2 dl Hela linfrön
1 dl Mörk sirap
1 dl Lingonsylt
6 dl Naturell yoghurt

Blanda allt torrt först, tillsätt resten och blanda ihop till en smet. Häll i smord form och grädda i 175 grader i ca 45 min (eller till ca 96 grader). Jag brukar byta ut lite fröer till tex. gojibär, hackade torkade aprikoser, hasselnötter eller annat jag hittar i skåpen.. Idag bytte jag även ut lingonsylten till svartvinbärssylt, rester från förra sommarens syltande och saftande. Därav cementfärgen! Haha! 

Nu blir det blåbärs-te om en stund och en (eller två) skivor nybakt med riktigt smör, det gör under för själen.. 

Ha en riktigt skön kväll och start på veckan!

Kram.

PS. Varför Drömstadslimpan? Jo, områden där Rörstrandarna som jobbade i fabriken bodde, heter Drömstaden..därför...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Follow on Bloglovin