torsdag 4 december 2014

Jul - Vad betyder den för dig?



Jag tror inte att det finns någon som tänker på jul och känner 100% frid och harmoni. Det är lätt att falla in i tron att alla andra har en sånt fantastiskt inrett julhem, stora fluffiga granar med prefekt inslagna designklappar, knäck som inte sitter fast i pappret och att de dessutom känner fullständig kärleksglädje över att träffa hela tjocka släkten..Jag skulle vilja påstå att den bilden tvärt om är ganska så ovanlig, om inte helt obefintlig.

De flesta av oss har en familj med alla möjliga intressanta skelett i garderoben. Är det inte någon som gillar att se lite för djupt i starkglöggsmuggen så är det någon som har en bitter familjefejd som går långt bak i tiden och är helt omöjlig att reda ut, eller en annan som önskar att snöpulvret från fejksnön som pryder köksfönstrets kanter egentligen vore gjort i ett laboratorium någonstans utanför Amsterdam. 

Det kan också vara en sista jul som gifta, och man har lovat att bita ihop ett tag till för att inte förstöra julen för barnen. Problemet är att man redan har bitit ihop så länge att man har så ont i käkarna att det känns som huvudet ska explodera. Ett annat alternativ kan vara att den där familjen som man "borde" firat jul med inte längre finns av någon anledning. Och att hur du än kämpar för att fylla det tomrummet så kommer inte den tiden tillbaka, hur mycket du än försöker ha kontroll och strukturera upp julen och göra den alldeles helt jätteperfekt.

Den stora frågan har varit för mig; Hur vill jag att MIN JUL ska se ut och hur kan jag komma dit? Hur ser min önskejul ut efter de förutsättningar jag har? Vissa önskningar som jag hade som liten kommer aldrig att infinna sig och fick väl då lära mig att istället för att gå runt och vara ledsen för det, lära mig att förhålla mig till det som inte kunde bli. Fokusera på det som är BRA och inte på det som fattas. Jag säger inte alls att det är lätt och går att ändra med fingerknäpp men jag har lärt mig något nyligen som jag verkligen har tänkt på; Sina känslor kan man inte styra. Sina tankar har man delvis kontroll över och kan försöka styra. Sitt beteende har man däremot full kontroll över! 

Du kan känna vad som helst inför julen, det går inte att styra över. Vad du gör av den däremot, 
det är upp till dig!

Kram,

Lena.


PS. Tack Erik på var-dags-rum.se för ditt underbara julaftonskalenderdagblocksblad, gå in här om du vill ha en egen kopia!





2 kommentarer :

  1. Ja du, julen har jag blandade känslor över. I vuxen ålder, innan vi fick barnen, kunde jag lika gärna hoppa över julen, åka utomlands eller nåt. Men sedan barnen kom har det förändrats. För deras skull vill jag ha en mysig jul, att de ska få fina minnen att bevara liksom.
    Men ärligt talat så njuter jag som mest när själva julafton är över. Då har vi jullov och kan bara vara...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna, Ja, det är nog många som känner så. Men härligt att man kan eventuellt göra om och annorlunda, eller hur. Man kan ju välja vad man för vidare liksom.. :)
      Fredagskram!

      Radera

Follow on Bloglovin