måndag 3 november 2014

Måla med Kalklitir


Vi har valt att måla vårt sovrum i Kalklitirfärg med nyansen San Saccaria. Jag ville ha en varmgrå färg som ändå kändes matt och fräsch. Det var helt rätt val!


Du behöver: 1 hink med lock ifall det bli färg över (just den här är från Biltema), 1 pensel med långa strån, kalklitirfärg och 1 visp.


Häll 1,7 liter kallt vatten i hinken.


Tillsätt lite kalkfärg i taget medan du vispar.


Man ska vispa i MINST 10 minuter och mitt tips är att inte fuska med det (!). Pigmenten behöver absolut 10 minuter på sig för att blanda ut sig ordentligt. Jag valde att använda en visp man sätter i skruvdragaren för att om jag hade vispat för hand hade målningen fått vänta till en annan dag.. 


Sen är det bara att sätta igång! Korta tag ska man ta, uupp och neer. Det är lite som att måla ett gammalt trähus med äkta falu rödfärg i känslan.


Eftersom färgen är ganska lös är mitt tips att börja att stryka uppåt med ena sidan av penseln efter att du har doppat den i färgen och sedan dra uppåt igen med den andra sidan. Därefter kan du"fånga upp" färgen med korta drag.


Det ser väldigt flammigt ut när det torkar men det lägger sig när det är torrt.


Lite camouflagekänsla över det hela.


Nu är väggarna klara, ikväll påbörjar vi golvläggningen... Mer om det senare!

Ha en fin måndag, jag ska åka till Ikea om en stund. Vad gör du idag?

Kram,

Lena



PS. Klicka här och här för att se tidigare inlägg om Kalklitir


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Follow on Bloglovin