måndag 10 november 2014

Dagen innan dagen och julplanering.


God morgon,

Sovit gott? Hur var helgen?

Vi är äntligen "klara" med sovrummet! Invigning i lördags. Det blev inte invigning med bubbel, musik och ett band att klippa. Neej, vid tio-tiden höll vi fortfarande på att flytta dörrkarm och ögonen gick i kors på oss båda så när vi väl dunsade i säng runt tolv och somnade mitt i gonatt:et kändes pompa och ståt långt borta. Återkommer med sovrumsuppdatering, just nu finns lite annat på måndagens agenda.

Imorgon ska jag börja jobba igen. Skräckblandad förtjusning är ett bra ord på det hela men jag har bestämt mig för att det ska gå bra. Vi har fått skala bort ytterligare lite saker som vi hade på gång och nu är det fokus som gäller. Fokus på att komma tillbaka, om än på 25% så nu gäller det verkligen att vara smart. Göra rätt saker i rätt takt och DET kommer bli en utmaning. Jag har det i mitt DNA att ha lite småbrådis jämt och att vilja prestera högt och helst också snabbt. Men, även det är ett senare inlägg.

Eftersom julen har en tendens att plötsligt vara två veckor bort tänker jag mig att i år ska jag börja tidigt. Det finns massor av inspiration i tidningar och på Pinterest och ja, överallt. En del håller stenhårt på att inte tjuvstarta innan 1 december (även min man till mitt förtret) men om man verkligen vill känna julstressen så kan man gå all in redan nu. 

MEN, så här är det; JAG BESTÄMMER för mig själv vad jag inte kan leva utan på julen, det gör inte tidningarna, sociala medier eller de stora varuhusen. Inte de små mysiga butikerna heller för den delen. Jag ÄLSKAR allt det där, titta, klämma, känna, drömma och planera men det brukar resultera i att jag känner en otrolig stress i allt som ska uppnås. FÖR VEMS SKULL?

Jag återkommer som sagt till stress en annan dag men idag funderar på jag på detta:

Vad är viktigast för oss i jul och hur kan vi få mesta möjliga tid tillsammans?
Har alla våra nära och kära har någonstans att vara? 
Finns det någon annan i vår närhet som riskerar att sitta ensam?
Vilken mat "klarar" jag mig inte utan?
Vilket pyssel "måste" vi göra?

Och så skriver jag listor. Vad är "need to have" och vad är "nice to have"?

Det kanske låter superpretto allting men jag behöver hålla huvudet fokuserat för att inte dras med in denna våg av "om du bara gör allt perfekt så kommer det bli en Carl Larsson-jul". 
News flash, de finns inte. Men om man sätter ribban lågt blir allt annat en härlig julbonus. 
Det är faktiskt du som bestämmer!


Ta hand om dig,
Lena.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Follow on Bloglovin