torsdag 4 juli 2013

Snart dagispaus

Imorgon är det Litens sista dag på dagis innan ett långt sommarlov väntar. Hon är spänd på att äntligen få semester och ser mest fram emot att få fiska med farfar. Hon precis som vi har ett stort behov av att få vara ledig och bara vara. Kanske bada, upptäcka nya saker, utmana sig själv och bara få njuta. Jag hoppas vi kan ge henne en sommar med saker man själv kommer ihåg. Barfota, äta utomhus, bada, fiska.. 

När jag var liten fiskade jag med min morfar. Jag minns att han väckte mig tidigt innan alla andra hade vaknat de gånger vi skulle ta upp nät. Han lyfte försiktigt på täcket nere i fotändan och nöp mig lite försiktigt i stortån. Det krävdes inte mycket, ibland hände det att jag vaknade innan han kom men låtsades sova för att inte hoppa över momentet, det hörde ju liksom till. Mina stövlar och raggsockar (beroende på väder) stod redan nedanför sängen, redo för mig att hoppa i. Jag tassade ut i huset och ut på farstutrappan. Dörren intill ytterdörren var dörren in till bastun och stod den på glänt kunde man ofta känna svag doft av varmt björkris från gårdagskvällens "sauna". Morfar gick alltid först ner till båthuset. Jag kan höra hans stövelskaft slå lätt mot benen när han med mjuka men bestämda steg gick mot hamnen på stigen täckt av rötter. Man fick se upp, pömpsig som man var men flytvästen på, oknäppt. Väl nere i båthuset hade vi våra rutiner och egna uppgifter innan vi puttrade ut i finska viken.. Det roliga var att jag kommer inte ihåg att vi pratade. Inte alls. Vi måste ju ha gjort det för han lärde mig att ro, styra båten, lägga och ta upp nät, sätta mask och en massa andra saker. Det var inte konversationen som fastnade och skapade minnen, det var tiden. Tiden när det var bara han och jag och morgontystanden. Björkarna som rörde sig i vinden, myggen, den röda bensindunken som skvaplade när han bar och allt som sas oss emellan men som inte behövde kläs i ord.  Tid att bara vara.

Idag var jag och M och hälsade på i förskolan där Liten börjar till hösten. Vi fick båda ett bra intryck och det känns skönt för då kan vi lägga tankarna på det kapitlet åt sidan och koncentrera oss på sommarlov. Ett sommarlov med fiske, bad, ledighet och tid. Massor av tid att bara vara.

Kramar

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Follow on Bloglovin